Ochrona środowiska

Rekonstrukcja rządu utopi wodne taryfy

Rekonstrukcja rządu utopi wodne taryfy

Zachęcam do zapoznania się z dzisiejszym artykułem pt. Rekonstrukcja rządu utopi wodne taryfy w Pulsie Biznesu, gdzie komentuje sprawę organu właściwego dla wydania rozporządzania dotyczącego zasady naliczania opłat za wodę i ścieki. Cały artykuł można znaleźć w wydaniu papierowym nr 15 z dnia 22 stycznia 2018.

Accounting and taxes

Dochody samorządu z opłat wodnych w 2018 roku

Zachęcam do zapoznania się moim artykułem odnoszącym się do zmian jakie zaszły w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawy Prawo wodne. Artykuł został opublikowany na łamach Rzeczpospolitej (Dobra Administracja) w dniu 16 stycznia 2018 r.

Fala skarg na wodociągi podtopi gminne kasy. Mieszkańcy będą mogli ubiegać się o zwrot pieniędzy

Fala skarg na wodociągi podtopi gminne kasy. Mieszkańcy będą mogli ubiegać się o zwrot pieniędzy

Nawet po 1,5 tys. zł mogą zwracać mieszkańcom lokalne władze, które w przeszłości inkasowały od nich opłaty za podłączenie nieruchomości do sieci. W aż 274 samorządach prokuratorzy dopatrzyli się nieprawidłowości w uchwałach regulujących opłaty i stawki za usługi wodno-kanalizacyjne. W 69 przypadkach nie skończyło się jedynie na wezwaniu do usunięcia naruszeń, lecz złożono skargi do sądów administracyjnych. A to nie koniec.

Derogations freely given – a Polish perspective on BAT conclusions

Derogations freely given – a Polish perspective on BAT conclusions

The main piece of EU legislation regulating the environmental impact of large industrial installations is Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council of 24 November 2010 on industrial emissions. The so-called ‚BAT Conclusions’ (BAT = best available technology) are among the novelties that Directive 2010/75/EU introduced into the EU law. The concept is that BAT is a moving target, since technologies and social values are continually changing.

Blue, green, yellow and red bins on stand near footpath.

Wójt może zakazać przedsiębiorcy wywożenia odpadów komunalnych. Jednak nie zawsze

Czy wójt w ogóle może zakazać prowadzenia działalności przedsiębiorcy, który ma tego rodzaju firmę? Przepisy o czystości i porządku w gminach wprost takiej dolegliwości nie przewidują. Poznański sąd administracyjny uznał jednak, że może być ona orzeczona wtedy, gdy wójt stwierdzi wystąpienie przesłanki z art. 71 ust. 1 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zachęcam do przeczytania tekstu, który ukazał się 8 listopada w DGP, gdzie udzieliłem krótkiego komentarza.

Suitcase Full of Cash Money. Polish Zloty One Hundred Banknotes. Poland Currency.

Prokuratorzy przyjrzą się gminnym opłatom

Gminy nie mogą brać od mieszkańców pieniędzy za przyłącza do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Zachęcam do przeczytania tekstu, który ukazał się 27 sierpnia 2017 w Pulsie Biznesu, gdzie udzieliłem krótkiego komentarza.

Deszczówka w nowym Prawie wodnym

Deszczówka w nowym Prawie wodnym

1 stycznia 2018 r. wejdzie w życie większość przepisów Ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (DzU z 2017 r. poz. 1566). Analiza posiedzeń komisji i podkomisji parlamentarnych wskazuje, że prace na tym etapie były prowadzone z widocznym pośpiechem.

Nowe Prawo wodne a opłaty podwyższone

Nowe Prawo wodne a opłaty podwyższone

Nie ulega wątpliwości, że wejście w życie Ustawy Prawo wodne budzi szczególne zainteresowanie w związku z wprowadzeniem opłat za usługi wodne (m.in. za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do wód). Ustanowienie szczegółowego systemu rozliczeń za korzystanie z wód prowadzi do pytania o przesłanki i sposoby ponoszenia odpowiedzialności prawnej za korzystanie z usług wodnych niezgodnie z przepisami lub posiadanymi decyzjami.