Czy rabaty i inne narzędzia wsparcia sprzedaży będą dopuszczalne po wejściu w życie nowej Ustawy refundacyjnej, zakładającego m.in. wprowadzenie sztywnych cen i marż?

Ceny i marże – ograniczenia
Na każdym etapie obrotu lek refundowany ma mieć ściśle ustaloną cenę. Cena ta określona jest za pomocą urzędowo ustalonej ceny zbytu, powiększonej o 5% marżę hurtową i degresywną marżę apteczną.

Powyższy mechanizm uniemożliwia korzystanie z narzędzi wsparcia sprzedaży, które wpływają na cenę, w tym rabatów (pieniężnych i naturalnych), upustów, bonifikat lub skont.

Ceny i marże – możliwości
Projekt nie odnosi się jednak do innych dopuszczalnych praktyk rynkowych, które wspierają sprzedaż, a nie wpływają na cenę lub wysokość obrotu lekami refundowanymi. W związku z powyższym, przedsiębiorcy muszą rozważyć, czy nie skorzystać z narzędzi trademarketingowych, które nie będą wpływać na wysokość obrotu, a zwiększą dochodowość sprzedaży na poziomie hurtowym i detalicznym.

Jesteśmy zdania, że po wejściu w życie Ustawy refundacyjnej możliwe będzie stosowanie wybranych narzędzi trademarketingowych (np. niektórych rodzajów premii lub usług marketingowych), pozostających w zgodzie zarówno z nakazem stosowania sztywnych cen i marż, jak również z nowymi regulacjami antykorupcyjnymi – o czym szerzej w kolejnych postach.

prof. Marcin Matczak

prof. Marcin Matczak
Radca Prawny, Partner

marcin.matczak@dzp.pl

Tomasz Kaczyński

Tomasz Kaczyński
Radca Prawny, Partner

tomasz.kaczynski@dzp.pl

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *