W związku z poruszeniem, jaki wywołał nasz post o wytycznych dla inspektorów w zakresie reklamy aptek, doczekaliśmy się również oficjalnej odpowiedzi z Urzędu. W dniu dzisiejszym do Kancelarii DZP trafiło pismo podpisane przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Panią Zofię Ulz, informujące, że GIF nie wydał takiej instrukcji wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Jednocześnie, w drugim zdaniu stwierdzone zostało, że GIF władny jest wydawać takie instrukcje bądź wytyczne wiążące dla inspekcji farmaceutycznej.



W tym miejscu należy jedynie wskazać, że nie sugerowaliśmy, aby to GIF miał być autorem wytycznych. Nasze źródło informacji pozostaje objęte tajemnicą dziennikarską. Tym niemniej, naszym źródłem informacji pozostaje relacja z prywatnej rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem jednego z wojewódzkich inspektoratów, który przedstawił posiadane wytyczne. I tak, zgodnie z ich treścią – w myśl art. 86 Prawa farmaceutycznego wynajmowanie powierzchni na gazetki, czasopisma, czy wieszanie plakatu przez apteki ma być niedopuszczalne, jako nieobjęte zezwoleniem na prowadzenie apteki i zdaniem Nadzoru to nie jest dozwolona informacja, ponieważ do informacji służy farmacopea oraz farmaceuta a nie gazetki, broszury z wybranymi preparatami czy plakat.

Pozostaje nam mieć nadzieję, że przedmiotowa odpowiedź, rozesłana również do wszystkich wojewódzkich inspektoratów odniesie także skutek w postaci racjonalnego podejścia do wprowadzonego zakazu reklamy aptek.

Patryk Turzański

Patryk Turzański


patryk.turzanski@dzp.pl

komentarze 2

  1. TOMASZ Gąsior

    Witam,a co wypadku gdy lekarz zmusza pacjenta do realizacji recept w określonej aptece,lub gdy przekazuje pacjentowi ulotkę ,karteczkę sieci aptek z napisaną odręcznie nazwą suplementu diety ?

    • mm
      Patryk Turzański

      Trudno jest nam stwierdzić, na czym polegać ma „wymuszanie” przez lekarza korzystania z konkretnej apteki. Jeżeli chodzi o drobne gadżety i upominki przygotowywane przez sieci aptek i przekazywane lekarzom takie jak zółte karteczki typu „post it”, długopis z nazwą sieci aptek itp. należy uznać za reklamę apteki. Jeżeli to apteka (sieć) przekazuje lekarzom takie upominki, może zostać ukarana przez WIF.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *