W zeszłym tygodniu tygodniu Komisja Europejska zdecydowała się wszcząć procedurę wyjaśniającą naruszenie prawa wspólnotowego przez Niemcy w kwestii płacy minimalnej.

Przypomnijmy – Republika Federalna od stycznia tego roku wprowadziła płacę minimalną 8,5 EUR za godzinę pracy. Niemcy objęli tymi przepisami również pracodawców zagranicznych, którzy  prowadzą działalność na terenie ich kraju. Dotyczy to m.in polskiej branży transportowej (choć oczywiście nie tylko). Pisaliśmy o tym w styczniu br. tego roku, kiedy było już wiadomo, że Niemcy zawieszą stosowanie tych przepisów wobec firm zagranicznych do czasu wyjaśnienia sprawy przez Brukselę, ponieważ m.in. Polska poskarżyła się na te regulacje, jako sprzeczne z unijną zasadą swobody działalności.

O ile nasze firmy transportowe są w stanie zaakceptować konieczność  opłacania polskich kierowców wg stawek niemieckich za kursy realizowane tylko na terenie Niemiec (wyłącznie niemieckie trasy krajowe, np. załadunek Hamburg, wyładunek Berlin), o tyle protestują przeciwko objęciu płacą minimalną kursów rozpoczynających się tylko, lub kończących w Niemczech, a już  na pewno czystego tranzytu przez Niemcy.

Z doniesień prasowych wynika, że Komisja nie zajęła na razie szczegółowego stanowiska co do tych poszczególnych wariantów świadczenia usług przez firmy zagraniczne na terenie Niemiec. Przesłanie noty do Berlina oznacza, że rząd niemiecki ma teraz 2 miesiące na ustosunkowanie się do niej.

Zatem wrócimy do sprawy najpóźniej w lipcu.

Poniżej komunikat prasowy Komisji (źródło: www.europa.eu)

Strasbourg, 19 May 2015
The European Commission decided today to launch an infringement procedure against Germany, concerning the application of the Minimum Wage Act to the transport sector. Following an exchange of information with the German authorities and a thorough legal assessment of the German measures, the Commission has sent a Letter of Formal Notice to Germany. This constitutes the first step in the infringement procedure.

Whilst fully supporting the introduction of a minimum wage in Germany, the Commission considers that the application of the Minimum Wage Act to all transport operations which touch German territory restricts the freedom to provide services and the free movement of goods in a disproportionate manner.

In particular, the application of German measures to transit and certain international transport operations can in the Commission’s view not be justified, as it creates disproportionate administrative barriers which prevent the internal market from functioning properly. The Commission considers that more proportionate measures are available to safeguard the social protection of workers and to ensure fair competition, whilst allowing for free movement of services and goods.

What are the next steps: The German authorities now have two months to respond to the arguments put forward by the Commission, in the letter of formal notice.

The Commission’s letter of formal notice only concerns the specific case of the German law and is without prejudice to further initiatives that the Commission may take to clarify the rules, for example in the context of the labour mobility package scheduled for adoption later this year.

Background

The Commission supports the introduction of minimum wage in Germany, which is in line with the social policy commitment of this Commission. However, as Guardian of the Treaties, the Commission must also ensure that the application of the national measures is fully compatible with EU law, notably the posting of workers directive (Directive 96/71/EC), transport acquis and the Treaty principle of freedom to provide services, the free movement of goods, and having regard to the principle of proportionality.

Germany is the 22nd country in the EU which introduced a minimum wage. The law entered into force on 1 January 2015. The German minimum wage is set at €8.50 per hour. The law also applies to companies outside of Germany which provide services in Germany. Companies outside Germanyin certain sectors, including transport are obliged to notify the German customs authorities via specific forms provided by the German authorities. The German customs authorities are competent for controlling the execution of such notifications. Penalties for a breach of these notification obligations can be as high as €30 000, and €500 000 in case where the remuneration paid does not comply with the
German law.

Bogusław Kapłon

Bogusław Kapłon
Radca Prawny, Partner

boguslaw.kaplon@dzp.pl

Jeden komentarz

  1. Niemcom nie można się jednak dziwić – oni tylko chcą chronić swój rynek pracy.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *