Znaki towarowe

Nie ma zgody na list zgody

Od kilku lat praktyka Urzędu Patentowego RP oraz orzecznictwo sądów administracyjnych zmierza  wyraźnie do egzekwowania przepisów ustawy z 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej (p.w.p.) w kwestii uznawania (a ściślej, nie uznawania) tzw. „listów zgody” (letters of consent) w postępowaniu zgłoszeniowym znaków towarowych.

Układając klocki Lego

W połowie września 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok[1] dotyczący odmowy rejestracji przez OHIM (Urząd ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego) czerwonego klocka lego jako wspólnotowego przestrzennego znaku towarowego.

Naruszenie praw autorskich twórcy znaku towarowego jako podstawa do unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy

W moim poprzednim wpisie (Wybrane prawno-autorskie problemy związane ze znakami towarowymi) wspomniałem o tym, że niektóre znaki towarowe z uwagi na swoją formę przedstawieniową (dotyczy to zwłaszcza znaków graficznych czy słowno-graficznych) stanowią jednocześnie utwór w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej „PA”). […]

Prawo formatu – samoistny przedmiot ochrony?

International Format Lawyers Association definiuje prawa formatu jako „unikalną kombinację elementów w formie oryginalnie nadanej narracji”. Zjawisko formatu występuje w różnych mediach, takie jak radio, prasa, telewizja, a także w Internecie. Możliwości prawnej ochrony formatów wzbudzają w praktyce istotne wątpliwości. Mogłoby się wydawać, iż formaty powinny podlegać ochronie prawno-autorskiej. Tymczasem, […]

Wybrane prawno-autorskie problemy związane ze znakami towarowymi

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (dalej „PWP”) znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W szczególności znakiem towarowym może być wyraz, rysunek, ornament, […]

Zapobieganie wejściu na rynek podrobionych towarów

Dane statystyczne ostatnich lat pokazują stały wzrost zatrzymań celnych podrobionych towarów. Obecnie, zatrzymania celne obejmują swoim zakresem już nie tylko towary, które zwyczajowo kojarzą się z podróbkami, takie jak odzież czy płyty CD/DVD, lecz również produkty lecznicze, żywność oraz zabawki. Rodzi to poważne obawy o życie i zdrowie konsumentów. Wynika […]

Nieodpowiedzialny Google?

W dniach 23 i 25 marca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał dwa istotne orzeczenia dotyczące reklamy internetowej w postaci tzw. linków sponsorowanych (ad-words). Oba orzeczenia w tzw. połączonych sprawach Google (C-236/08, C-237/08 i 238/08) oraz sprawa Die BergSpechte (C-278/08) zostały wydane w trybie Art. 267 TFUE (dawny Art. […]