Gaming game play video on tv or monitor. Gamer concept.

Serwisy branży eSportu[1] w grudniu 2018 obiegła informacja o przyjętych przez ustawodawcę w Korei Południowej ciekawych przepisów prawa. Zgodnie z nową ustawą (pol.: ustawa zmieniająca ustawę o promocji branży gier komputerowych[2]; kor. 대리게임 처벌법(게임산업진흥에 관한 법률 일부개정법률안) wprowadzono do koreańskiego porządku prawa definicję czynu zabronionego polegającego na świadczeniu usług „pośrednictwa” w grze komputerowej, tj.:

pol.: czyn, który ingeruje w normalne działanie gry poprzez przygotowanie do lub świadczenie usługi zdobywania punktów lub wyników gry w sposób niezatwierdzony przez operatora biznesowego związanego z grą;

kor.: 게임물 관련사업자가 승인하지 아니한 방법으로 게임물의 점수·성과 등을 대신 획득하여 주는 용역의 알선 또는 제공을 업으로 함으로써 게임물의 정상적인 운영을 방해하는 행위’정의하고,

Przepisy te dotyczą wykonywania tzw. boostingu. Boosting występuje gdy doświadczony gracz w gry on-line (Overwatch, Fortnite, League of Legends, itp.) loguje się na konta innych graczy i – wygrywając za nich mecze i zdobywając punkty – sztucznie podwyższa ranking cudzych kont.

Umowy trenerskie w eSporcie

Czy tego rodzaju ochrona prawna ma uzasadnienie w rodzimym porządku prawnym? Trudno wskazać jednoznaczną i niekontrowersyjną odpowiedź.

Niemniej, istnieje branża oparta o wykonywanie boostingu i świadczenie usług trenerskich. Warto zatem przyjrzeć się samym umowom charakterystycznym dla tej gałęzi eSportu.

Za: https://elo-boost.net/

Umowa o wykonanie boostingu

Początki współzawodnictwa w grze komputerowej mogą być trudne, a uzyskanie odpowiedniej rangi niekiedy wymaga uczestniczenia w setkach lub nawet tysiącach meczów (tzw. grind). Niecierpliwy gracz nie jest pozostawiony sam sobie. Na rynku funkcjonują ambitni przedsiębiorcy, którzy oferują „wbicie” „ranka”, czyli zalogowanie się na konta klientów i rozgrywanie meczy rankingowych aż do uzyskania wcześniej umówionego poziomu w rankingu gry.

 

Za: https://allegro.pl/oferta/league-of-legends-koniec-sezonu-boost-boosting-lol-7762373956


Za: https://boosting24.com/rank-boost;

Korzyścią dla zamawiającego jest możliwość gry z bardziej doświadczonymi graczami – zgodnie z „wyboostowaną” pozycją w rankingu. Wykonawca z tytułu wykonania zamówienia uzyskuje świadczenie pieniężne.

Przedmiotem tej umowy jest rezultat w postaci osiągniętej rangi. Najbliżej jej jest zatem do regulacji kodeksu cywilnego dotyczących umowy o dzieło.

Producenci i podmioty utrzymujące serwery gier on-line niechętnie podchodzą do takich usług. W razie wykrycia boostingu, obie strony umowy o wykonanie boostingu mogą się spodziewać wypowiedzenia umowy o świadczenie usługi dostępu do gry (tak przewiduje np. Riot Games, producent League of Legends). Wydaje się to uzasadnione – boosting to wszak jedynie “podszywanie” się pod innych graczy, co nie powinno mieć miejsca w jakimkolwiek sporcie.

Z kolei brak informacji o ryzyku bana może być rozpatrywany w świetle odpowiedzialności wykonawcy boostingu za stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej – zaniechanie wprowadzające w błąd (przykładowo – na podstawie art. 6 ust. 3 pkt. 2) ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).

Umowa o świadczenie usług trenerskich

Strony umowy o coaching w grach on-line nie różnią się od podmiotów umowy o boosting – doświadczony gracz przekazuje wiedzę i doradza mniej doświadczonemu klientowi.

Przedmiot umowy o świadczenie usług trenerskich różni się od umowy o wykonanie boostingu. Stronom z reguły zależy na starannym działaniu trenera, służącym nauce i rozwoju usługobiorcy w grze – w optymalnym opracowywaniu i wdrażaniu taktyk, strategii, prowadzeniu drużyny, itp. Usługodawca co do zasady nie ma dostępu do konta swoich klientów – postawa trenera na ogół jest bierna i ograniczona do obserwacji i recenzowania gry klienta podczas sesji lub lekcji. Standardem jest wynagrodzenie godzinowe.

Za: https://allegro.pl/oferta/challenger-coaching-league-of-legends-lol-coach-7512338381

 

Za: https://elo-boost.net/

Tym samym, umowy o świadczenie usług trenerskich swoim charakterem przypominają umowy zlecenia, lub mogą mieć charakter mieszany – w zależności od funkcji rezultatu w postaci osiągnięcia odpowiedniej rangi lub wygrania turnieju. Okoliczność ta może być istotna dla odprowadzania odpowiednich składek na ubezpieczenie społeczne.

Podmioty udostępniające gry on-line kładą nacisk na sportowe zachowania podczas meczy i turniejów. Usługi trenerskie nie wydają się przeczyć tej zasadzie, przy założeniu jednak, że trener i uczeń logują się na własne konta.

Krajowe regulacje?

Nie ma obecnie w polskim porządku prawnym rozwiązań wprost odnoszących się do boostingu, jakie funkcjonują w Korei Południowej. Nie wydaje się to dziwne – działanie w postaci podszywania się pod innych zawodników sportowych jest rzadkością w świecie rzeczywistym.

Niesłabnący rozwój zainteresowania eSportem i głosy interesariuszy eSportu (producenci gier, organizatorzy lig, turniejów, drużyn) mogą przyczynić się do sporządzenia regulacji podobnych do koreańskich – rozważanych powyżej. Czas pokaże – czytelników bloga  o działaniach legislacyjnych lub branżowych z pewnością poinformujemy!

[1] https://dotesports.com/overwatch/news/south-korean-law-to-punish-boosters-passes-in-the-national-assembly;  https://www.ign.com/articles/2018/12/10/south-korea-makes-boosting-other-players-game-levels-illegal; http://www.inven.co.kr/webzine/news/?news=211755&iskin=esports; https://www.polygon.com/2018/12/9/18133391/south-korea-boosting-esports-league-of-legends-law;

[2] Za Google Translate

Jakub Kubalski

Jakub Kubalski
Adwokat, Senior Associate

jakub.kubalski@dzp.pl

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *