Patenty

Marki anglojęzyczne – czy polski konsument mówi po angielsku?

W zglobalizowanym świecie producenci dóbr, zwłaszcza tych szybko zbywalnych, tworzą marki o zasięgu globalnym. W tym celu często korzystają z języka angielskiego, uznając go za uniwersalny. Posłużenie się językiem Szekspira może być marketingowo uzasadnione również w przypadku rodzimych marek.

Parę słów o systemie jednolitego patentu (1)

Jakiś czas temu przez polskie media przetoczyła  się burza, spowodowana planem wprowadzenia na terenie Unii Europejskiej tzw. patentu jednolitego. Patent jednolity – według założeń – miał stanowić długo oczekiwane rozwiązanie dla wspólnego rynku UE – jeden patent ważny na terenie całej Unii. Co za tym idzie- łatwiejsza i tańsza miała […]

Coś tu brzydko pachnie..

Szedłem kiedyś wzdłuż alejek ze sklepami w jednym z warszawskich centrów handlowych, bez celu konkretnych zakupów. Przechodząc obok jednego ze sklepów, moją uwagę zwrócił wydobywający się z niego charakterystyczny zapach perfum łączących wetiwer, piżmo i cytrusy. Momentalnie nasunęło mi się skojarzenie z popularną za granicami kraju siecią sklepów odzieżowych, w […]

ACTA – krótki komentarz

Porozumienie ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) stało się, na skutek oddolnych inicjatyw użytkowników Internetu, przedmiotem zainteresowania mediów z tzw. mainstreamu, polityków, urzędników, i nie tylko. Natomiast w świecie własności intelektualnej, temat jest na ustach prawników od dawna, wspominaliśmy o tym na początku istnienia naszego blogu. Kiedy ujrzały światło dzienne informacje o […]

Patent UE. Za pięć dwunasta.

Historycznie, patent był dokumentem, wydawanym przez władcę, wyznaczającym uprawnionemu monopol na korzystanie z urzędu, tytułu, zawodu, itp. Samo słowo pochodzi z łacińskiego słowa pateo (pozostawać otwartym, odsłoniętym). Obecnie, przedmiotem ochrony z patentu, zarówno w rozumieniu prawnym jak i potocznym, są wynalazki. Przez uzyskanie patentu uprawniony nabywa prawo wyłącznego korzystania z […]

IP w upadłości: znaki towarowe (Cz. 1)

Na styku prawa upadłościowego i prawa własności intelektualnej powstaje wiele praktycznych problemów, z którymi na co dzień stykają się syndycy i zarządcy administrujący masą upadłości, w skład której wchodzą prawa na dobrach niematerialnych. Cykl „IP w upadłości” jest poświęcony właśnie tym zagadnieniom. W założeniu jest on skierowany głównie do zarządzających […]

Zachwiana równowaga? Zabezpieczenie roszczeń w prawie własności intelektualnej

Analiza orzeczeń wydawanych przez sądy w sprawach o udzielenie zabezpieczenia roszczeń o naruszenie praw własności intelektualnej (np. o ochronę praw autorskich, patentów czy znaków towarowych) prowadzi do wniosku, że w sprawach tych czasem może dojść do zachwiania równowagi pomiędzy interesami wnioskodawcy – uprawnionego z tytułu praw wyłącznych – a interesami […]

Nonassertion Covenants

Nonassertion Covenants – to szczególnego rodzaju umowy zobowiązujące jedną ze stron do niedochodzenia roszczeń z tytułu naruszeń praw własności intelektualnej.

Na początku było słowo…

Czy pojedyncze słowo może być utworem? Komu przysługują prawa do zarejestrowanego słownego znaku towarowego? Jak zabezpieczyć się przed przywłaszczeniem przez kogoś naszego pomysłu na nazwę nowego produktu? W praktyce często można spotkać się z podobnymi problemami, szczególnie w agencjach reklamowych. Wyobraźmy sobie następujący scenariusz: do agencji reklamowej przychodzi klient i […]