Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi konsultacje społeczne projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji (URT). Konsultacje potrwają do 4 marca 2015. To pierwsza od dawna próba gruntownej zmiany prawa medialnego w Polsce.

Zamierzeniem projektodawcy jest doprecyzowanie części przepisów, ułatwienie prowadzenia działalności nadawczej oraz dostosowanie URT do przepisów unijnych.

Projekt wpływa na działalność nadawców radiowych i telewizyjnych, operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych, innych podmiotów rozprowadzających programy oraz pozostałe przedsiębiorstwa sektora audio-wizualnego.

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  • kwestii reklamy, telesprzedaży, autopromocji oraz sponsoringu;
  • wprowadzenia zakazu reklamowania niezdrowej żywności w audycjach skierowanych do dzieci;
  • wprowadzenia nowych przepisów związanych z prezentowaniem tzw. „ważnych wydarzeń” zwiększających kompetencję KRRiT w tym zakresie;
  • zasady „must carry”;
  • wzmocnienia kompetencji kontrolnych Przewodniczącego KRRiT;
  • regulacji dotyczących postępowań koncesyjnych, w tym wymagań dotyczących koncesji na rozpowszechnianie programów drogą kablową i satelitarną;
  • wprowadzenia definicji nadawcy lokalnego oraz środowiskowego;
  • wprowadzenia kategorii programów okolicznościowych;
  • zwiększenia kwoty procentowej udogodnień dla osób niepełnosprawnych w programach telewizyjnych.

Nasz komentarz:

Zdecydowana większość proponowanych zmian jest jednoznacznie korzystna. Dyskusję mogą wywołać propozycje dotyczące reklamy i innych przekazów handlowych. Również kwestia ważnych wydarzeń może wzbudzić kontrowersje. Bardzo interesujące jest to w jakim kierunku pójdą zmiany dotyczące zasady „must carry”. Pozostaje wątpliwość czy do końca obecnej kadencji Parlamentu projekt będzie przyjęty.

Wojciech Dziomdziora

Wojciech Dziomdziora
Radca Prawny, Counsel

wojciech.dziomdziora@dzp.pl

Jeden komentarz

  1. Moim zdaniem autopromocja powinna być traktowana jako zwykła reklama, ponieważ na chwilę obecną jest ona tylko wykorzystywana po to aby wydłużyć blok reklamowy…

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *