IP Law Blog

network connection concept

Odzyskiwanie prawa do domeny internetowej

Niestety nie należą do rzadkości sytuacje, w których przedsiębiorcy zderzają się z faktem zarejestrowania domeny internetowej z wykorzystaniem ich firmy/marki czy też znaku towarowego przez inną osobę/podmiot. Do tego typu sytuacji dochodzi najczęściej na tle współpracy z przedstawicielami/agentami, którzy wykorzystując fakt otwarcia się danego przedsiębiorcy na nowy rynek, bardzo szybko reagują i rejestrują w domenie danego państwa domenę zawierająca oznaczenie tego przedsiębiorcy.

Spotkanie dla przedsiębiorców dotyczące reformy prawa ochrony danych osobowych

Spotkanie dla przedsiębiorców dotyczące reformy prawa ochrony danych osobowych

Dzisiaj (3.02.2017) odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami dot. reformy prawa ochrony danych osobowych. Spotkanie zorganizowało i przeprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji. Całość wydarzenia można obejrzeć online. Ponieważ dyskusja była bardzo interesująca, poniżej zebraliśmy najważniejsze dla przedsiębiorców informacje/pytania wraz z odpowiedziami ze strony Ministerstwa.

Extremely close up view of Poland currency

40,4 mln złotych, 150 spotów, 15 sekund, 30 dni

Tytułowe liczby wynikają z trzech decyzji Prezesa UOKiK wydanych w odniesieniu do praktyk reklamowych / promocyjnych stosowanych w spotach reklamowych smartDOM i Power LTE.
Kolejny raz praktyka pokazała jak istotną kwestią jest budowanie prawidłowych, odpowiadających prawu przekazów reklamowych. Główne motywy powtarzane we wszystkich trzech decyzjach to konieczność formułowania prawdziwych, czytelnych, pełnych komunikatów odnośnie oferty oraz jej elementów.
Zdaniem Prezesa UOKiK, reklama telewizyjna musi odpowiadać prawdzie i nie może sugerować konsumentom czegoś innego, niż jest w rzeczywistości. Takie stwierdzenie dotyczy przy tym nie tylko samej reklamy telewizyjnej ale również innych nośników.

Color fruits, berries and vegetables

Spotkanie „E-commerce na śniadanie”

26 stycznia odbyło się śniadanie biznesowe poświęcone przygotowaniu branży e-commerce do nowych regulacji w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) oraz trendom w marketingu efektywnościowym w 2017 r.

RODO a powierzenie danych osobowych do przetwarzania

RODO a powierzenie danych osobowych do przetwarzania

Instytucja powierzenia danych osobowych do przetwarzania jest bardzo często wykorzystywana (mniej lub bardziej świadomie) w bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Uprawnia ona administratora do korzystania z usług np. firm hostingowych czy firm dostarczających systemy CRM. Administrator nie musi samodzielnie wykonywać wszystkich operacji związanych z danymi osobowymi. RODO również w tym aspekcie przynosi zmiany.

„Wyraźna zgoda konsumenta” – uwagi na bazie decyzji T-Mobile Polska

„Wyraźna zgoda konsumenta” – uwagi na bazie decyzji T-Mobile Polska

Prezes UOKIK w decyzji z dnia 27 grudnia 2016 r. (decyzja nr DDK 20/2016) stwierdził, że spółka T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez nieuzyskiwanie wyraźnej zgody od konsumentów na dodatkowe płatności związane z usługami „Granie na Czekanie”, „Szafa Gra” i „Prenumerata”.

Okoliczności samej sprawy są bardzo szeroko opisywane w mediach, stąd we wpisie chciałbym się skupić na wnioskach płynących z uzasadnienia decyzji, które mogą pomóc innym przedsiębiorcom przy konstruowaniu mechanizmu uzyskiwania zgody na dodatkowe płatności od konsumenta. Same usługi dodatkowe są bowiem całkiem powszechne – np. usługa wniesienia sprzętu, dodatkowe ubezpieczenie czy zapakowanie w formie prezentu.

Touristic telescope look at the city with view of Barcelona Spain, close up old metal binoculars on background viewpoint overlooking the mountain, hipster coin operated in panorama observation, mockup

Trendy e-commerce 2017 z perspektywy prawa

Koniec roku to zawsze z jednej strony czas różnego rodzaju podsumowań, z drugiej – prognoz i analiz co do tego jak kształtuje się przyszłość. Wszelkie znaki pozwalają przypuszczać, że po dobrym roku 2016, branże czeka równie dobry (jak nie jeszcze lepszy) rok 2017.