Zarządzanie ryzykiem nadużyć

Safety amber light

Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. IV

Sprawdziliśmy już i opisaliśmy w poprzednich wpisach naszej małej serii, jakie opinie wyrazili uczestnicy konsultacji MS w ramach prac nad nową ustawą o sygnalistach. Pozostają dwa pytania: Jak będzie można zgłaszać nieprawidłowości? Kto będzie przyjmował zgłoszenia od sygnalistów? To chyba najistotniejsze zagadnienia, jakie rozstrzygnąć musi nowa ustawa o sygnalistach. Uregulowanie tej kwestii to najbardziej praktyczna strona funkcjonowania whistleblowingu.

Safety amber light

Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. III

Ministerstwo Sprawiedliwości, na kolejnym etapie konsultacji w sprawie utworzenia nowej osobnej ustawy chroniącej sygnalistów, pyta zainteresowane podmioty o najczęstsze negatywne skutki sygnalizowania. Próbowano ustalić przed czym mieliby być chronieni sygnaliści, co oznacza potrzebę stworzenia w ustawie katalogu akcji odwetowych, jakie mogą spotkać demaskatora.

Safety amber light

Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. II

W konsultacjach społecznych otwartych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w sprawie utworzenia nowej ustawy o ochronie sygnalistów poruszono temat najistotniejszy czyli zakres osób, które ustawa obejmie ochroną. Uczestnicy konsultacji próbują wyznaczyć zakres potencjalnych sygnalistów, ale podkreślają, że wyliczenie osób, którym należałaby się ochrona nie powinno być zamknięte.

Safety amber light

Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. I

W sierpniu 2016 roku Ministerstwo Sprawiedliwości otworzyło konsultacje poświęcone optymalnej regulacji ochrony sygnalistów. Jednak dopiero w kwietniu 2017 roku na wniosek Fundacji im. Stefana Batorego Ministerstwo udostępniło zebrane w konsultacjach opinie 13-stu podmiotów, które wyraziły swoje przekonanie, co do faktu, że poziom ochrony sygnalistów w Polsce wymaga wzmocnienia.

Safety amber light

UOKiK będzie przyjmował informacje od sygnalistów

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o uruchomieniu systemu anonimowego zgłaszania, w dobrej wierze i w interesie publicznym, informacji o potencjalnych naruszeniach reguł konkurencji. Sygnalistą czyli osobą, która chciałby zgłosić takie nieprawidłowości może być każda osoba, która wie o niedozwolonym porozumieniu.

Compliance w sponsoringu – ryzyka korupcyjne w sporcie

Compliance w sponsoringu – ryzyka korupcyjne w sporcie

Media, marketing, sponsoring stanowią istotę każdej rozwijającej się marki. Firmy wykorzystując swoją silna pozycje na rynku, angażują się w promocje oraz sponsoring sportowców, świadomie kreując swój wizerunek. Jednak w każdym sporcie mogą wystąpić zjawiska korupcyjne, których ujawnienie może odbić się negatywnie nie tylko na samych sportowcach, ale także na reputacji sponsora.

Barometr ryzyka nadużyć w zamówieniach publicznych – narzędzie monitorowania zagrożeń korupcyjnych

Barometr ryzyka nadużyć w zamówieniach publicznych – narzędzie monitorowania zagrożeń korupcyjnych

Wartość rynku zamówień publicznych w Polsce szacuje się na ok. 120 mld zł. Aby umożliwić społeczną kontrolę nad wydatkowaniem tych funduszy stworzone zostało ogólnodostępne narzędzie służące do badania ryzyka wystąpienia nieprawidłowości m.in. w procedurach przetargowych. Uruchomienie Barometru powinno skłonić zarówno podmioty publiczne jak i prywatne do rzetelnej oceny własnych praktyk w tym zakresie i wyeliminowania potencjalnych zagrożeń.

Safety amber light

Parlament Europejski o roli sygnalistów w ochronie interesów finansowych Unii

W rezolucji z dnia 14 lutego 2017 r. Parlament Europejski zajął stanowisko na temat roli demaskatorów [sygnalistów, ang. whistleblowers] w ochronie interesów finansowych Unii Europejskiej. Choć rezolucja nie nakłada na państwa członkowskie żadnych bezpośrednich obowiązków, stanowi ważną informację na temat kierunku polityki europejskiej w zakresie ochrony sygnalistów, a także – pośrednio – kontroli wydatkowania funduszy unijnych w ramach licznych projektów realizowanych w państwach członkowskich UE.